Nevyhnutně „transparentní“ směrnice

Žádné komentáře

Pro ty, kteří nemají přístup k Malým novinám, které vydává spolek Vimpersko, kde jsem prezentovat svůj názor k vnitřní směrnici č. 1/2020 o zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, kterou v tichosti na svém zasedání dne 1.6.2020 usnesením č.497 schválila Rada města Vimperk (dále jen RM).

O co jde a proč v tichosti? To se zde pokusím převyprávět do pochopitelných termínů a nastínit i „výhody“ z této směrnice vyplývající. Pro přesnost zde uvedu příslušné články v plném znění a kurzivou, a pak se je pokusím okomentovat.

Čl. 4.

Postupy při zadávání veřejných zakázek dle kategorie 1.

  • Do kategorie 1. patří veřejné zakázky, u kterých je výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky:

do 100.000,- Kč bez DPH u dodávek a služeb a

do 500.000,- Kč bez DPH u stavebních prací.

  • Právo zadat zakázku přísluší příslušnému odboru bez organizace zadávacího řízení, tj. přímým zadáním.
  • Příslušný odbor odpovídá za to, že dodavatel jím oslovený a vybraný má dostatečné odborné, materiální a další předpoklady pro úspěšné zvládnutí zakázky v potřebné kvalitě a ve stanovené lhůtě.
  • Příslušný odbor odpovídá rovněž za to, že zadání veřejné zakázky bude za cenu obvyklou v místě a čase plnění. Při rozhodnutí o tomto způsobu zadání veřejné zakázky vychází z informací o trhu a ze svých odborných zkušeností.
  • Smluvní vztah je realizován formou objednávky, kterou podá příslušný odbor, popř. písemnou smlouvou, kterou podepisuje starosta.

Komentář:

Z uvedeného plyne, že zde o zakázkách nerozhoduje RM jako doposud, ale sám příslušný odbor bez zadávacího řízení „za zavřenými dveřmi“ bez jakékoliv kontroly veřejnosti. Tedy nákupy nábytku, zařízení, mobilů, elektroniky apod. budou zadávány pouze na uvážení jednoho člověka, a to třeba dopředu vybraným a dost možná i spřízněným osobám či firmám. Ve stavebnictví se může šikovně upravit či rozdělit cena zakázky např. na 2 x 495.000,- Kč a pokryjí tím většinu stavebních úprav ve Vimperku, a to bez vnější kontroly.

Čl. 5.

Postupy při zadávání veřejných zakázek dle kategorie 2.

  • Do kategorie 2. patří veřejné zakázky, u kterých je výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky:

100.001,- Kč bez DPH až 500.000,- Kč bez DPH u dodávek a služeb a

500.001,- Kč bez DPH až 2.000.000,- Kč bez DPH u stavebních prací.

  • Způsoby výběru dodavatele:
  1. Právo zadat zakázku přísluší Radě bez organizace zadávacího řízení, tj. přímým zadáním. Zadavatel odpovídá za to, že dodavatel jím oslovený a vybraný má dostatečné odborné, materiální a další předpoklady pro úspěšné zvládnutí zakázky v potřebné kvalitě a ve stanovené lhůtě. Zadavatel odpovídá rovněž za to, že zadání veřejné zakázky bude za cenu obvyklou v místě a čase plnění. Při rozhodnutí o tomto způsobu zadání veřejné zakázky vychází zadavatel z informací o trhu a ze svých odborných zkušeností;

nebo

  1. Zadavatel vyzve nejméně 3 dodavatele k předložení nabídky. Nabídka může být učiněna písemně, e-mailem bez zaručeného elektronického podpisu, na reklamních letácích nebo formou ceníku na internetu apod. Hodnocení nabídek provádí 3-členná stálá komise jmenovaná Radou. Přitom se uplatní ust. odst. 6.3. až 6.14. této směrnice přiměřeně. O výběru nejvhodnější nabídky rozhodne s konečnou platností Rada. Posléze bude dodavatelům oznámeno, zda byli vybráni k realizaci veřejné zakázky či nikoliv a čí nabídka byla vybrána.
  • Smluvní vztah je realizován formou písemné objednávky, kterou podá příslušný odbor, nebo písemnou smlouvou, kterou podepisuje starosta.

Komentář:

Z výše uvedeného vyplývá, že v této kategorii o zakázkách rozhoduje RM bez zadávacího řízení a bez jakékoliv kontroly veřejnosti. RM zde úplně vymazala smysl soutěžního řízení a sama si tímto krokem znemožnila vysoutěžit pro město nejlepší cenu. Pasovala se na Radu všeználků, kteří ovšem své přehmaty či chyby nebudou platit ze svého, ale zaplatíme je my, občané Vimperka.  Ve stavebnictví budou rozdávat zakázky do 2.000.000,- Kč z ruky, čímž vzniká reálná hrozba vytvoření korupčního prostředí. Za pozornost stojí bod 5.2. b), kdy nabídka může být učiněna mimo jiné reklamním plakátem či formou ceníku na internetu, to si fakt dělají z lidí srandu? Tedy reálně: k zakázce se přihlásí jeden spřízněný podnikatel, k tomu se doplní reklamní plakát a ceník z internetu (samozřejmě bez vědomí oněch inzerentů na netu) a zakázka je doma a může dojít k dělení zisku!

Čl. 6.

Postupy při zadávání veřejných zakázek dle kategorie 3.

  • Do kategorie 3. patří veřejné zakázky, u kterých je výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky:

500.001,- Kč bez DPH až 2.000.000,- Kč bez DPH u dodávek a služeb a

2.000.001,- Kč bez DPH až 6.000.000,- Kč bez DPH u stavebních prací.

  • Právo zadat zakázku přísluší Radě na základě výsledku zadávacího řízení, v jehož rámci vyzve zadavatel písemně alespoň 3 dodavatele k podání nabídky.
  • Rada rozhodne svým usnesením o zahájení zadávání veřejné zakázky a pověří příslušný odbor organizací zadávacího řízení.
  • Lhůta pro podání nabídky nesmí být kratší než 10 kalendářních dnů od odeslání (popř. zveřejnění) výzvy k podání nabídky.
  • Otevíraní obálek s nabídkami dodavatelů a jejich hodnocení provádí komise pro výběr dodavatele jmenovaná Radou pouze pro tuto veřejnou zakázku, (dále jen „komise“). Úkony komise se pro účely této směrnice považují za úkony zadavatele.
  • Komise otevře nabídky neveřejně. Nabídka, která nesplní některý z požadavků zadavatele, komise vyřadí a již ji dále nehodnotí.
  • Komise navrhne Radě nejvhodnější nabídku včetně zdůvodnění tak, aby byly dodrženy zásady uvedené v odst. 2.2. této směrnice.
  • O výběru nejvhodnější nabídky, vyloučení účastníka zadávacího řízení či zrušení zadávacího řízení rozhoduje s konečnou platností Rada. Posléze bude dodavatelům oznámeno, zda byli vybráni k realizaci veřejné zakázky či nikoliv a čí nabídka byla vybrána. Pokud dojde k vyloučení vybraného dodavatele nebo tento odmítne uzavřít smlouvu, může zadavatel vyzvat k uzavření smlouvy dalšího účastníka zadávacího řízení. Postup dle předchozí věty může zadavatel opakovat.

Komentář:

Dle tohoto ustanovení je lhůta pro podání zakázky zkrácena z původních 14 dnů na 10 dnů a je na čtenáři, aby si sám odůvodnil tuto změnu. Napovím, že rozsah příprav v takovýchto zakázkách je náročný, chyby se tím kumulují a časová tíseň, je pro tento způsob „podnikání“ se zakázkami, velice žádoucí. Hodnocení zakázek provádí Komise pro výběr dodavatele a tuto komisi jmenuje RM?! Otevírání obálek je neveřejné!!! Tedy dlouholetá snaha, aspoň o minimální transparentnost, touto směrnicí dostala kopačky. A k tomu dostala komise do vínku možnost vyřadit nabídku nevhodného uchazeče dle vlastního uvážení, protože v této časové tísní se vždy nějaká nesrovnalost dá objevit! A kdyby vše přichystané náhodou nějak nedopadlo podle představ RM, tzn. že by se například nějakému členu komise probudilo svědomí a chtěl bojkotovat připravený průběh výběrového řízení, tak si na závěr Rada města Vimperka udělila pravomoc, že o výběru s konečnou platnosti rozhodne sama!!!

Co dodat?

K prosazený svého, a to jakkoliv nevýhodného záměru pro město a jeho kasu, postačí pouze tři hlasy z RM. Kdo tipuje na bratry v triku a starého harcovníka z Chošky, která se za jeho éry nesmazatelně zapsala do dějin Šumavy těžením lesa pomocí vrtulníků, tak nebude asi daleko od pravdy.

Od některých členů se tento postup dal očekávat, ale že Nevihnutý Samek je najednou na šikmé ploše je trochu překvapení, zejména po jeho volebním taháku o transparentnosti, která ovšem vzala za své stejně jako nejrychlejší otočka v politickém názoru, tedy o dostavbě bazénu. Jo jo, člověk míní a prachy mění.

Předchozí příspěvek
Vimperský rozpočet 2020.
Následující příspěvek
Socha Johanna Steinbrenera

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Prosím, vyplňte toto pole.
Prosím, vyplňte toto pole.
Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu.
Chcete-li pokračovat, musíte souhlasit s podmínkami