Naše „drahá“ Májovka.

Žádné komentáře

Motto:

Tak jsem si prošel Májovku, a co jsem tam viděl, je na facku.

Kdo z Vás je zvědavý, za co utratí městští páni a dáma našich 70 mega, které možná ani nebudou stačit, tak doporučuji zavítat na stavbu desetiletí a zde Vás překvapí, za co lze vyplývat naše peníze. Ohromí Vás rozsáhlá kameno-asfaltová poušť, ve které nebudou chybět stromky, které budou přežívat v mělkém betonovém hrobečku.

            Z celého projektu přímo čiší snaha, jak utratit co nejvíc peněz s nulovou přidanou hodnotou, tady pardon, vimperští dokázali přidat minusovou hodnotu, kterou se pokusím demonstrovat následujícími čísly.

Jako vzorek jsem vybral pomyslný střed rekonstruované ulice, což je prostor před prodejnou Elektroslužba  –  Sichinger Miloš. V této části Májovky (od prodejny k protějšímu plotu s parcelním číslem 216/37) je vzdálenost 17 metrů, ze kterých bylo vyprojektováno a i realizováno toto:

Název – povrch Šířka v metrech
chodník před prodejnou   –  kostky                                   4,5
parkovací místa střídající se s místy pro stromy –  kostky (zemina)                                  2,0
vozovka – asfalt 6,5
parkovací místa, výjezdy a místa pro stromy – kostky (zemina) 2,0
chodník – kostky 2,0
Celkem

 17,0

 

         

                           Šířky jednotlivých částí  v obrazu.                                  

 

    Pro nevěřící, detail 4,5 metrového chodníku.

Z výše uvedeného je patrné, že chodci byli zrovnoprávněni s automobily a ukrojili si z daného prostoru stejný díl, a to 6,5 metru pro každého (vozovka vs. dva chodníky). Rovnoprávnost je úžasná věc, dvě osobní auta vedle sebe zaberou cca 4,5 metru (včetně zrcátek) a jeden člověk cca 60 centimetru, tedy se vedle sebe najednou vejdou dva osobní automobily a 10 lidí, ale kde vzít tolik lidí, možná by nám mohl pan pražský architekt někoho z Václavského náměstí půjčit.  A problém taky možná nastane, když přijede zásobování.    

V části Májovky od kruhové křižovatky ke kulturnímu domu bylo zachováno v obou směrech celkem 22 podélných parkovacích míst. Místa pro stromy jsem nepočítal a velice lituji každou dřevinu, která bude v tomto pekelném prostředí vysazena. Projektant usoudil, že stromu postačuje prostor o velikosti 1,6 x 1,6 metru s hloubkou necelých 0,5 metru a s vybetonovaným dnem. Společně s pravidelnou zimní dávkou soli to bude pro tyto stromy horší než poušť.

Je nějaký lepší příměr, než betonový hrobeček?

 

Je vidět, že osazováním ulice stromy se tolik nevydělá, proto se realizátoři projektu vrhli na výbavu, která víc vynáší. K osvětlení! Na osvětlení Májovky byly použity lampy ze Španělska, které mají jednu, zato těžko nahraditelnou přednost, a to že  jsou 3x dražší než běžné osvětlení používané po celém městě. Ovšem, nerad bych těmto realizátorům křivdil!  Trojnásobnou cenu lampy dovedli povýšit na druhou, když u přechodu na jeden kandelábr zavěsili dokonce hned dvě lampy nad sebe, a to s bílým a žlutým světlem a tuto vychytávku použili dokonce dvakrát. Budeme svědky světelné show, když v prostoru křižovatky u kulturního domu bude v ploše 15 x 15 metrů umístěno 6 lamp se žlutým a bílým světlem. Použitím atypických lamp bude potřeba při opravách oslovit i speciální firmu a samozřejmě se speciální cenou

 

Samostatnou kapitolou jsou parkovací místa, jak se již stalo vimperskou tradicí, tam kde chybí místo na parkování vyřeší vedení města tuto situací tak, že uberou další parkovací místa, zřejmě se na tvorbě nových míst blbě vydělává. Tohoto nezvyklého způsobu řešení otázky parkování jsou v současné době svědci i občané v Čelakovské ulici, když i zde tolik potřebná parkovací místa při rekonstrukci ulice mizí.  Neotřelým způsobem je vyřešen tvar a velikost obrubníků v parkovacích místech. Obrubník je 12 cm vysoký s ostrými hrany. Vhodnost tvaru a výšky obrubníku je skutečně na zvážení.

Trošku podezírám realizátory, že mají tichou dohodu s pneuservisem, čemuž zejména nasvědčuje zakončení obrubníku při výjezdu z parkoviště.

Každý znalý řidič bude parkovat minimálně 20 cm od obrubníku. Při šíři parkovacího místa 2 m a šíři automobilu 1,8 metru se dostaneme na hranu parkovacího místa a dalších 20 cm je potřeba počítat na zpětná zrcátka. Díky tvaru parkoviště, se šíře vozovky sníží o další minimálně 40 cm, ale podle normy můžeme být v klidu, kdy minimální šíře vozovky v obousměrném provozu je 5,5 metru. Tedy by stálo popřemýšlet, kde ubrat těch přebytečných 60 cm. Uvažoval někdo o tom, jakým způsobem bude odváděna z vozovky dešťová voda, protože žádných odvodňovacích zařízení jsem si na stavbě nevšiml.   

Je třeba dodat, že takto monumentálně pojatá ulice, bude navazovat do ulice před Hamajdou, která bude v nezměněném stavu, pouze s novým povrchem.  Tak proč se tak plýtvá s veřejnými prostředky, které město nemá a muselo si na tuto hrůzu ještě půjčit, a zřejmě to není konečná částka, když si v pondělí na mimořádném zasedání zastupitelstva města v rámci pře-financování úvěru ve výší 120 mega (pochvala za lepší úrok), odsouhlasili půjčku na dalších 30 milionů s nejasným záměrem použití.   

Byl jsem vyzván několika občany Vimperka, abych se zašel na projekt Májovky podívat a zkusil se k tomu vyjádřit. Jsem tak znechucený, že ani nevím, jak tento článek, nebo lépe povzdech, nad děním ve Vimperku ukončit.

Snad pokud si chcete také zkazit náladu, udělejte si procházku Májovkou, kde ovšem neuvidíte pařížské Champs-Élysées, ale vimperské „Martanové pole“.  

Tak zase někdy při další jobovce.

   

Předchozí příspěvek
Vimperský evegreen.
Následující příspěvek
Hravé odpoledne v Hrabicích

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Prosím, vyplňte toto pole.
Prosím, vyplňte toto pole.
Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu.
Chcete-li pokračovat, musíte souhlasit s podmínkami